Digitale inclusie in een ouder wordende samenleving

Digitale inclusie in een ouder wordende samenleving

Iedereen โ€˜digitaal fitโ€™ houden, dat is een uitdaging. Op 31 maart kwamen verschillende initiatieven die bijdragen aan digitale inclusie samen om oplossingen te vinden rondom dit thema. Conclusies?

  • ๐Ÿ”น๐Œ๐š๐š๐ค ๐๐ข๐ ๐ข๐ญ๐š๐ฅ๐ž ๐๐ข๐ž๐ง๐ฌ๐ญ๐ž๐ง ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ข๐ž๐๐ž๐ซ๐ž๐ž๐ง ๐ญ๐จ๐ž๐ ๐š๐ง๐ค๐ž๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค: Minder ingewikkelde websites en apps, meer gebruiksvriendelijke taal en duidelijke stappen.
  • ๐Ÿ”น ๐•๐ž๐ซ๐š๐ง๐ญ๐ฐ๐จ๐จ๐ซ๐๐ž๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ก๐ž๐ข๐ ๐ฅ๐ข๐ ๐ญ ๐›๐ซ๐ž๐๐ž๐ซ ๐๐š๐ง ๐›๐ข๐ฃ ๐๐ž ๐ ๐ž๐›๐ซ๐ฎ๐ข๐ค๐ž๐ซ: Ook overheid, bedrijven en zorginstellingen moeten zorgen voor begrijpelijke en toegankelijke technologie.
  • ๐Ÿ”น ๐€๐ฅ๐ญ๐ข๐ฃ๐ ๐ž๐ž๐ง ๐จ๐Ÿ๐Ÿ๐ฅ๐ข๐ง๐ž ๐š๐ฅ๐ญ๐ž๐ซ๐ง๐š๐ญ๐ข๐ž๐Ÿ: Niet iedereen kan of wil alles online regelen. Daarom moeten belangrijke diensten, zoals bankzaken of overheidsdiensten, ook telefonisch of fysiek beschikbaar blijven.
  • ๐Ÿ”น๐Œ๐ž๐ž๐ซ ๐ก๐ฎ๐ฅ๐ฉ ๐ž๐ง ๐›๐ž๐ ๐ž๐ฅ๐ž๐ข๐๐ข๐ง๐ : Veel mensen willen digitaal vaardiger worden, maar weten niet waar te beginnen. Trainingen via bibliotheken of hulppunten kunnen hierin een belangrijke rol spelen

Een inclusieve aanpak isย design for allย en nietย one size fits all. Maar wie pakt hierin de verantwoordelijkheid? En wie vangt de mensen op die nu nog digitaal buitenspel staan?

Op 8 april praten we hierover verder tijdens de bijeenkomst van Ouder Worden 2040